تولید لوازم خانگی با کیفیت برای شهروند ایرانی
جرقه مونتاژ محصول
نخستین جرقه حرکت به سمت تولید قبل از سال 1367 زده شد و مونتاژ محصولاتی مانند ساعت دیواری و سشوار آغاز گردید.
ایمان بیاوریم!!
فعالیتهای تولیدی مجموعه با تولید چند مدل اجاق گاز در کارخانه سپیدگاز شروع شد. وقتی پیچهای نخستین اجاق گاز در سولهای در حاشیه اصفهان با 25 نفر نیرو بسته شد، خوشبینترینها هم فکر نمیکردند که روزی تولیدات این کارگاه کوچک، انتخاب صدها هزار خانواده ایرانی باشد.
یک فکر بکر
از آنجا که کارگران شاغل در کارگاه کوچک قدیمی با شروع فعالیتها به شکلی نوین موافق نبودند و از طرفی هم ادامه اشتغال و رضایت آنها نمیتوانست نادیده گرفته شود، در اقدامی متمایز تمام ماشینآلات کارگاه در انتهای همکاری به آنها اهدا شد تا آیندهی کاری آنها را تضمین کند. از طرفی اندیشه های توسعه گرایانه تنها با تولید محصول اجاق گاز میسر نبود و نیاز بود تا با انجام مطالعات بازار به سمت تولید محصولاتی برویم که قدرت بازاری لازم را داشته باشد.
خواستن توانستن است
ولی کار همیشه به این آسانیها پیش نمیرود مگر اینکه از تصمیمگیری عبور کرده و قدم به وادی عمل گذاشته شود. ظرف سالهای77-78 مذاکره با شرکت چینی حایر آغاز شد و در همان زمان نیز شرکت حایر تهران راهاندازی شد که نخستین گامهای خود را در تولید قطعات فلزی و لباسشویی برداشت.
راه را درست آمده ایم
همه چیز به سرعت اتفاق افتاد. هنوز یک سال از شروع مذاکرات با چینیها نگذشته بود که با آغاز همکاری، تولید ماشینهای لباسشویی شروع شد. البته این کار مستلزم خریداری و واردات مواد اولیه، قطعات و تمام قالبهای پلاستیکی و فلزی مورد نیاز از شرکت حایر چین بود. چیزی که محقق شد و خرید یک دستگاه پرس 400 تنی روسی نیز در سال 80، کار را به جریان انداخت.
این پایان کار نیست
ظرف کمتر از یکسال حایر تهران، ره چندساله را پیمود و تبدیل به یک مجموعه صنعتی قَدَر شد. سبد محصولات شوینده هم با اضافه شدن لباسشویی اتوماتیک رنگ تازهای به خود گرفت اما این پایان کار نبود!
سال 80، سال تولید و رضایت
برند اسنوا فرزند تکنولوژیک گروه صنعتی انتخاب، در سال 1380 متولد شد و به بازیگری مهم در صنعت لوازم خانگی کشور تبدیل شد. نخستین تولیدات این برند مانند اجاقگاز، لباسشویی و یخچال راهی بازار شدند که تمام طراحیها براساس تصویر برند اسنوا در داخل گروه انجام میشد اما در حوزۀ ساخت و تأمین قطعه، هر سال با پیشرفت تکنولوژی و دانش در گروه صنعتی، سهم و درصد بیشتری از قطعات محصولات از گروه و یا از داخل کشور تأمین می شد. این اقدام در راستای بومی سازی قطعات، اشتغالزایی و کاهش حجم و تعداد خریدهای خارجی که با دلارمعامله میشد، صورت گرفت.
همزمان با تولد اسنوا پروژههای توسعهای ساختمان حایر تهران هم آغاز شد و پس از آن همکاری با مهیاگاز هم به جریان افتاد. کولرهای آبی 3500، 5500 و 7500 نتیجهی این همکاری هستند. ولی این هم پایان ماجرا نبود؛ کارخانهی اسنوا باید ساخته میشد و خرید زمینی برای ساخت، شروع خوبی بود. با پایان یافتن مطالعات توسعهی زیرساختهای ساختمانی و نیز پایان ساخت کارخانه، تولید کولر آبی با برند اسنوا و حایر کلید خورد.
پای AE به انتخاب باز شد
شکلگیری تفکر ساخت کارخانهی تولید یخچال سبب شد تا با شرکت ایتالیایی AE به عنوان مشاور و مجری طرح مذاکره شود. در نتیجهی مذاکره، شرکت AE سولهی اختصاص داده شده به ساخت یخچال را به دلیل کوچک بودن مناسب ندانست و در نهایت سولهی موجود به تولید اجاق گاز و محصولات گازسوز و کولرآبی اختصاص یافت.
تحولی نو از جنس صنعت
در سال 80، پلاست ایران به عنوان یک پیمانکار قدیمی، شروع به تولید وان لباسشویی دو قلو کرد. ادامه روند تولید سبب شد تا طی سالهای 81-80 نخستین دستگاه تزریق مواد با ظرفیت بالای 2200 تن برای قالب وان لباسشویی از چین خریداری و به خط تولید اضافه شود. به این ترتیب یک قطعه استراتژیک برای ساخت لباسشویی، توسط خود گروه تولید شد. خرید دستگاه تزریق و توانایی در تولید قطعات پلاستیکی و فلزی، ما را از همکاری با پلاست ایران بینیاز کرد بنابراین از آنها خواسته شد تا قالبها را به گروه تحویل دهند. در این مرحله صنعت قطعهسازی برای ورود به مرحله ساخت و تولید صنعتی جانی تازه گرفت. اثرات مثبت این اتفاق باعث شد تا در سالهای بعد و با شروع تحریمها و خروج برندهای خارجی، چرخ صنعت لوازم خانگی در ایران همچنان با قدرت بچرخد.
از ایده تا عمل ده سال
از همان ابتدای شکلگیری گروه صنعتی، ایدهی تولید سبد کاملی از محصولات لوازم خانگی شکل گرفت. سال 1383، پس از حدود یک دهه، این هدف محقق شد و در این سال سبد کاملی از لوازم خانگی شامل لباسشویی اتوماتیک، دوقلو، یخچال، کولرآبی، اجاق گاز و لوازم خانگی کوچک در این مجموعه تولید شد.
یا فضایی خواهم یافت، یا کارخانهای خواهم ساخت
گسترش روز افزون تولیدات نیاز به فضا و امکانات بیشتر داشت. بر این اساس و برای راهاندازی فاز 2 انتخاب، زمین بزرگی خریداری شد و پروژه ساخت کارخانه حایرآسا کلید خورد. خط تولید یخچال که مشخص شده بود فراتر از زیرساخت های ایجاد شده در کارخانه اسنوا است، به همراه سایر محصولات برودتی در کارخانه حایرآسا راه اندازی شد.
تلویزیون CRT؛ محصول همکاری با هایسنس
در سال 83-84 به منظور تولید تلویزیون همکاری با شرکت هایسنس چین که فعالیت خود را از سال 1969 آغاز کرده بود شروع شد. نتیجه این همکاری تولید تلویزیون های CRT بود.
AE نتوانست اما ما …!
شرکت AE پس از آنکه نتوانست به تعهدات خود در طراحی و راهاندازی خط تولید 17 مدل یخچال وعده داده شده عمل کند، گروه انتخاب را بر آن داشت تا به دنبال شریک دیگری برای همکاری باشد و کم کم همکاری با شرکت کره ای دوو آغاز شد.
موفقیتی دیگر
تولید یخچال با موفقیت در کارخانه حایرآسا شروع شد و آنچه به پیشرفت این موفقیت کمک میکرد، ماشینآلاتی بود که از همان ابتدا در کارخانه حایرآسا به عنوان تجهیزات اولیه تولید یخچال تأمین شده بود. مجهز بودن به این دستگاهها سبب شد تا همزمان با تولید یخچال مدل 7 و 14، وان داخل کابین و وان داخل درب نیز با دستگاه ترموفرمینگ تولید شود. طی سالهای 1300 تا 1391، اضافه شدن مدلهای جدید و پلنهای تولیدی بیشتر، به افزایش کیفی و کمی دستگاهها و ماشینآلات صنعتی تولید یخچال منجر شد.
دوو؛ شریکی در مسیر جهانی شدن
انتخاب تا سال 86 سرمایهگذاری های لازم برای توسعه زیرساخت های تولید را انجام داده بود و حالا زمان آن فرا رسیده بود تا همکاری خود با برندی جهانی را آغاز کند. در جستجوی یافتن شریک کاری کاردان و شروع یک همکاری خوب، مذاکره با شرکت کرهای دوو آغاز شد تا جهشی در کارها رخ دهد و فاصلهی زیاد از رقبایی گرفته شود که اندیشه آنها فقط به داخل کشور محدود بود. در پیش گرفتن برخی روشها با خطای کمتر توانست به پیمودن مسیر و دستیابی به برنامهها کمک کند.
نقطه عطفی در مسیر پیشرفت
مذاکرات برای همکاری با شرکت دوو نتیجه داد و در سال 87 انتخاب توانست با شرکت دوو الکترونیکس کره همکاری خود را آغاز کند. شروع این همکاری به مجموعه انرژی و توان مضاعفی داد تا بتواند گامهای بزرگی هم در حوزهی تولید و هم در حوزهی تکنولوژی روز دنیا بردارد.
اضافه شدن خط تولید ماشین ظرفشویی به کارخانه بزرگ اسنوا در کنار کالاهای دیگری مانند اجاق گاز، یخچال، لباسشویی سبد محصولات لوازم خانگی را کاملتر از قبل کرد. بنابراین، گروه صنعتی انتخاب به هلدینگی قدرتمند در زمینهی تولید لوازم خانگی در کشور تبدیل شد و این سال به نقطهی عطف دیگری در روند رشد مجموعه انتخاب تبدیل شد.
یخچالی با درب ایرانی!
یکی از اتفاقات مهم در کارنامهی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، راه اندازی خط تولید درب یخچال ساید در کارخانه حایر آسا بود. تولید درب ساید بای ساید اگرچه یک نوآوری نبود و با الهام از این محصول به مرحلهی تولید رسیده بود اما به هرحال پروسهای بود که در آن مقطع با تجربهی آن، طعم شیرینش تا همیشه باقی ماند.
کارخانههایی که انبار دپوی محصول شدند
سال 95 پس از امضای برجام و شروع واردات بیبرنامه، تقاضا برای محصولات تولیدی گروه صنعتی انتخاب کاهش یافت و در نتیجه فعالیت کارخانههای مختلف مانند حایرآسا، حایر تهران و … به دلیل کاهش تقاضای محصول مقرون به صرفه نبود و لازم بود ساختار آنها کوچک شود. در این شرایط چارهی کار، متمرکز شدن تمام خطوط تولید در یک کارخانه بود. این کار انجام شد و خط تولید تمامی محصولات به غیر از تلویزیون به کارخانه حایرآسا منتقل شد و کارخانه هایی که روزی شوق تولید در آنها موج می زد، تبدیل به انبارهایی برای دپوی محصولات شدند.
استوار چون انتخاب
با بازگشت تحریم ها و در پی آن خروج برندهای خارجی از بازار ایران، نیاز به تأمین لوازمخانگی مورد نیاز داخل باعث شد تا گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با تکیه بر ظرفیت های خالی و حجم بالای سرمایه گذاری ها قبلی خود بتواند رشد بسیار سریعی را در این برهه زمانی تجربه کند.
گسترش انتخاب در سایه تولدی دوباره
به جرأت میتوان گفت که دو سال اخیر، سالهای پر خیر و برکتی بود. کارخانههایی که به علت افت بازار تبدیل به انبار شده بودند همزمان با فروش عالی محصولات، دوباره رخت کار و تولید بر تن کردند و میزبان جنبش و کار و تلاش کارگران و نیروهایی شدند که تازه به جرگهی انتخاب پیوستهاند. همینجا بود که انتخاب با درک این جریان مثبت، وارد فاز توسعهی زیرساختها شد و در سال 1401 حدود 50هزار متر مربع به زیرساخت های فیزیکی آن اضافه گردید.