تولد یک دوست کارآفرین در اصفهان

در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی در 14 شهریور ۱۳۵۴ در اصفهان کودکی به دنیا آمد که پدر و مادر محمدرضا بر او نام نهادند. او اولین فرزند خانواده عباس دیانی بود که به شغل خانوادگی شان، تجارت در لوازم خانگی مشغول بودند. پدربزرگ محمدرضا تاجر لوازم خانگی بود و نمایندگی فروش محصولات لوازم خانگی  را برعهده داشت. عباس فرزند محمدعلی علاوه بر شغل پدری و خرید و فروش و تجارت به واسطه شرایط به وجود آمده در سال‌های دهه ۵۰ و برافراشته شدن پرچم تولید گرایش خود را جهت تولید لوازم خانگی بروز داد.

حاج عباس به اتفاق چند نفر کارگاه کوچکی را راه اندازی کرد. که تولید اجاق گازهای سه پایه، محور اصلی فعالیت های آن بود. سختی‌ها و مشکلات کار جمعی و مشارکتی موجب شد که کسب و کار تولید اجاق گاز با دشواری‌هایی مواجه شود. کارگاه تولیدی اجاق گاز و والور که در سال ۱۳۶۷ در شهر اصفهان راه اندازی شده بود، به تدریج ۸۰ نفر را جهت اشتغال به خود جذب کرده بود. با رشد کارگاه و افزایش تعداد کارکنان بین شرکا اختلاف پیش آمد. حاج عباس دیانی تصمیم گرفت که سهم کارگاه را از شرکا خریداری کند و جریان تولید اجاق گاز و والور را ادامه دهد. جنس حرفه ای ایشان  از نوع تجارت بود و بیشتر فعالیت بازرگانی مجموعه تولیدی را عهده دار بود. با گذشت زمان کم کم از میزان تولید کاسته شد و مشکلات یکی پس از دیگری بروز پیدا کرد که باعث بروز چالش هایی برای خانواده دیانی گردید.

 بزرگترین چالش بدهی های به جا مانده از فعالیت شراکتی دوستان بود که باید آن را پرداخت می‌کردند. سرمایه مالی مجموعه کفاف نمیداد و کارکنان در انتظار دریافت دستمزدها و طلب هایشان بودند. حاج عباس در جریان کار با کلافی سر در گم از مشکلات درگیر بود. در این دوران فرزندان او جهت تحصیل در خارج از اصفهان بودند، باید بارقه‌ای از بیرون بیاید و گره های این کلاف در هم تنیده را باز کند. محمدرضا دوباره به دیار اصفهان بازآمد تا گره گشای مشکل پیش آمده باشد.

دیانی دوستدار خانواده پدری

کارگاه حاج عباس در انبوهی از گرفتاری ها غرق بود. محمدرضا که دوست دار علم و دانش بود و جهت دنبال کردن تحصیلات و علائق فرا گرفتن دانش به خارج از اصفهان رفته بود، در معرض تصمیم بزرگی واقع شد. او در قلب و روح کمال انسانی را در کسب علم یافته بود، به همین دلیل بار سفر بسته بود تا با کسب علم و آموختن دانشمندی کند و با دانش و کسب فضائل خود به کمال دست یابد. مشتاقانه کمال خویشتن را در مسیر صحیح هدایت کند. او در پرتو فرهنگ اصیل و تربیت نیکوی پدر بزرگ شده بود. محمدرضا با آموزه‌هایی بزرگ شده بود که قدر و منزلت خود را نزد خدای خویش در والا دانستن منزلت پدر و حفظ خانواده و شکوفایی جامعه و کشور می دانست. محمدرضا دوست دار خانواده بود و به پدر و مادر خویش عشق می ورزید. جهت برپا ماندن ستون خانواده به اصفهان آمد و با کارگران مجموعه تولیدی وارد گفت‌وگو شد، انتظارات خود را با آن در میان گذاشت. آمده بود کارگاه پدر را سر و سامان دهد. کارگران رغبتی به تغییرات و برنامه‌های جدید نداشتند، محمدرضا چاره کار را در به کارگیری نیروهای خلاق و با انگیزه می دانست، اما پولی در بساط نبود و کارگران مدام طلب‌های خود را مطرح می‌کردند. اخراج کارکنان از نظر محمدرضای جوان اخلاقی نبود و در نتیجه محمدرضا و پدر تصمیم گرفتند به جای طلب و بدهکاری کارگاه و تجهیزات آن، شامل دستگاه پرس، دستگاه خم، قیچی کوره رنگ و غیره را به کارکنان داده تا هم شغل آنها حفظ شده و هم بدهی آنان تسویه گردد، به همین دلیل محمدرضا دیانی کارگاهی هم در در انتهای خیابان کاوه برای کارگران تهیه کردند و پس از سر و سامان دادن کار محمدرضای جوان به مطالعه بازار روی آورد و نیاز بازار را تولید ماشین لباسشویی دوقلو دید. او در سن ۱۹ سالگی یک تیم کوچک تحقیق را توسعه را داد. طراحی محصول تا تولید را آغاز نمود. به واسطه‌ی این تیم اجاق گاز سه شعله به ۵ شعله تغییر یافت و به تدریج کسب و کار رونق یافت و مشکلات کارگاه و معیشت خانواده به تدریج حل شد.

محمدرضای جوان خمیر مایه اصلی کارهایش را ثروت مبتنی به کار تولید می دانست او با سرمایه اندک اندوخته شده و با فروش اتومبیل سواری که جهت رتق و فتق امور خریده و چرخ زندگی تهیه کرده بود، درصدد گسترش کار و اقتصاد تولید بنیان برآمد. سال ۱۳۷۷ فرا رسید و محمدرضای جوان با توجه به مدل های کسب و کار مبتنی بر رزق مبتنی به سعی و تلاش و پرهیز از ثروت اندوزی مسیر تولید را به عنوان مسیر اصلی موفقیت مبنا و معیار قرار داده بود. کارگاه تولیدی دیانی جوان توسعه پیدا کرد او ۲۰ سال پیش حدود ۱۳۷۸ تصمیم گرفته بود سبد کامل محصولات لوازم خانگی تولید کند همه در آن زمان می‌گفتند چرا؟ حتی چند تن از شرکابه خاطر این کار از او جدا شدند. دیانی در خاطرات آن روزگار می‌گوید: «چون میخواستم سبدی کار کنم از من جدا شدند. آن زمان تصمیم گرفتیم که سبدی کار کنیم و خیلی ها الان فهمیدند که ما آن زمان چه فکری در سر داشتیم. البته که فوق العاده سختی‌ها کشیدیم. نهایتا می خواهم بگویم راهبرد سبد محصول حدود ۵ تا ۸ سال بعد جواب خودش را پس داد و درآمد این راهبرد همکاری تولید با برند های خارجی را داریم.»

 دیانی دوستدار توسعه اقتصادی و صنعتی ایران

 گذر از یک کارگاه تولیدی به مجتمع تولیدی از ایده های اصلی دیانی دوستدار تولید بود که در اندیشه کلان خود ترسیم کرده بود. اولین منزل زنجیره تولید تاسیس کارخانه سپیدگاز بود که در سال ۱۳۶۷ به همت پدر و پدربزرگ محمدرضا دیانی کلید خورده بود. دومین ایستگاه صنعتی شدن تاسیس کارخانه حایر تهران بود دیانی دوستدار تولید زمانی که ۲۳ سال داشت به کشور چین رفت تا به مذاکره با مسئولان شرکت‌ حایر چین بپردازد او با چینی ها عهد کرده بود که از کشور چین واردات نداشته باشد و تاکید روی تولید قطعات باشد. تولید ۲۵ نوع قطعه در تیراژ ۱۰ هزار تا وعده دیانی به چینی ها بود. چینی‌ها به دیانی جوان پیشنهاد دادند که قالب‌های تولید را از چینی ها خریداری کند در اندیشه تولید گرای دیانی طراحی و تولید قالب ها توسط تکنسین ها و مهندسین ایرانی طراحی شده بود.

حسب اتفاق آن روزگار کارخانه مهیا گاز، شرکت اسم و رسم دار تولید لوازم گازسوز در روزگار خود که تامین کننده اصلی بخاری‌های گازی منازل ایرانی ها بود متاسفانه ورشکست و بسته شده بود. دیانی جوان، دوستدار تولید بسیاری از مهندسین آن شرکت را جذب کرد، قالب ها طراحی شدند و تجهیزات در ماشین سازی بهینه گردید. وقتی مدیر جهانی حایر برای بازدید به ایران آمد از دیدن قالب ها و تجهیزات تعجب کرد. چینی‌ها باورشان نمی‌شد که بدون اتکا به تکنولوژی تولید و به دور از صنعت مونتاژ به تولید وسایل خانگی دست یابند. چینی ها خواهان ادامه همکاری در روند تولید هدایت شده از طرف شرکت حایر چینی بود و الگوی مونتاژ کاری را اولویت خود می‌دانستند. در قاموس محمدرضای جوان تولید از درون و عمق ساخت تولید مطرح بود. بالاخره پس از کش و قوس‌های زیاد محمدرضای جوان مسیر خود را از شرکت حایر چین جدا کرد و به سمت شرکت دوو رفت تا فرآیند تولید محصولات لوازم خانگی و ایرانی را در عمل دنبال کند. دیانی جوان در مذاکرات با دوو با این خواسته و اظهار نظر کره‌ای‌ها مواجه شد که ما در ایران نماینده داریم و بهتر است از طریق واردات کار دنبال شود. کره‌ای ها معتقد بودند که تولید به صرفه  نیست و باید از طریق واردات کارها را پیش برد. از قضای روزگار در آن موقع شرکت دوو با نماینده اصلی خود در ایران با مشکل مواجه شده بود و فروش محصولات دوو در ایران پایین آمد. دیانی جوان تصمیم گرفت در این شرایط قراردادی با تولید، توزیع و خدمات پس از فروش با آنها امضا کند. امضای این قرارداد نقطه عطف منحنی رشد و تولید به صورت مجتمع بود. شرکت کره‌ای دوو در خود کره جنوبی با مشکلات جدی مواجه شد به طوریکه مزایده فروش دوو در اولویت مسئولین کره‌ای بود. 

اسنوا فرزند تکنولوژیک دیانی 

اسنوا برگرفته شده از سر واژه های نام شرکتی است که با عنوان «ارکان ساختاری نوین ایرانیان» در سال 1380 ثبت و در در سال  ۱۳۸۴ فعالیت عملی خود را در مساحتی حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع در شهرک صنعتی مورچه خورت آغاز به کار کرد. نخستین فعالیت اسنوا تولید اجاق گاز و کولر آبی بود به ‌تدریج دایره تولید محصولات ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، ساید بای ساید و تلویزیون به سبد محصولات اضافه شد. برند اسنوا بعد از شکل گیری کارخانه های مطهر ضمیر و حایر فام در سال ۱۳۸۲ و حایر پلاست در سال ۱۳۸۴ و حایر آسا در سال ۱۳۸۶ به تدریج زنجیره تولید کامل و کامل تر شد و بدین ترتیب برند ایرانی اسنوا توانست در بین برندهای داخلی و برندهای خارجی در بازار صنایع لوازم خانگی به مانند آذرخش خود را پدیدار سازد. دیانی که ایده های بلند مدت جهت انتقال تکنولوژی و دانش فنی صنایع لوازم خانگی و بومی سازی آن از طریق برند اسنوا، خشت اول را محکم و استوار بنا نهاد. دستیابی به بازارهای جهانی را در سر می‌پروراند.

نسلهای کارآفرین، مشعلداران تولید لوازم خانگی در ایران

تاریخچه تولید لوازم خانگی در ایران به حدود یک قرن پیش می رسد. نسل اول کارآفرینی لوازم خانگی در ایران با تاسیس کارخانه ارج در سال 1316 پا به عرصه وجود نهاد. کارخانه ارج در خیابان سی متری تهران با هشت کارگر توسط مهندس خلیل ارجمند تاسیس شد. نام ارج علاوه بر اقتباس نام خانوادگی مهندس خلیل از سه واژه آهنگری، ریخته گری و جوشکاری گرفته شده است. ارج در ابتدا صندلی های تاشو می ساخت. اما در دهه 50 به ساخت لوازم خانگی رو آورد و محصولاتی از جمله: آب‌گرم‌کن برقی، یخچال، بخاری، ماشین رخت‌شویی و کولر تولید می کرد. تغییری که می توانست اقتصاد وابسته به نفت را دگرگون کند. شعار ارج نامی که می شناسید و به آن اطمینان دارید، آشناترین شعار در اذهان مردم آن روزگار بود.

در سال 1338 به معنای واقعی، ارج وارد تولید انبوه شد و در سال 1341 و با بازدید مهندس ارجمند از کارخانه یخچال سازی در دانمارک تولید یخچال توسط این کارخانه اغاز شد. در سال 1342 آبگرمکن برقی 50 گالنی ساخته شد و در سال ۱۳۴۴ قرارداد همکاری با کارخانه کلویناتور از سوی شرکت ارج بسته شد. در سال 1349 کارخانه ارج با قراردادی که با زانوسی ایتالیا بست، وارد فاز تولید لباسشویی شد. دومین نسل از کارآفرینان تولید لوازم خانگی به همت میرمصطفی عالی نسب همگام با ملی شدن صنعت نفت و عدم فروش وسایل نفت سوز توسط انگلیسی‌ها در سال 1329 با تولید «والور» شکل گرفت. همزمان با فعالیت های کارخانه ارج در سال 1324 شرکت «شهاب» فعالیت خود را در زمینه تولید لوازم صوتی، تصویری و خانگی شروع کرد و در سال 1336 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش رادیو های فیلیپس را دریافت ایجاد کرد. در سال 1337 این شرکت نمایندگی سونی را دایر کرد و در سال 1342 مجوز ساخت رادیو و تلویزون را اخذ کرد. در سال 1343 شرکت رادیو شهاب رسما تاسیس شد و در همین سال تلوزیون هیتاچی را تحت لیسانس شرکت فلیپس ساخت.

محسن(اشتهاردیان) آزمایش، کارخانه‌دار و کارآفرین ایرانی و بنیان‌گذار کارخانه آزمایش نسل سوم کارآفرینان تولید لوازم خانگی را تشکیل می‌دهد. آزمایش از سال ۱۳۳۰ و با شرکت در مناقصه‌های شهرداری تهران در رابطه با لوله‌کشی آب فعالیت می کرد. از اواسط دهه ۳۰ در شرق تهران در کارگاهی به ساختن صندلی، مبل و آبکاری فلزات پرداخت. این کارگاه در سال ۱۳۳۶ در یک آتش‌سوزی، که آزمایش آن را «عمدی» توصیف می‌کرد نابود شد. پس از این ماجرا آقای آزمایش در تهران‌نو به تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۳۷ در محل کارخانه قدیمی، کارخانه صنعتی آزمایش را بنیان نهاد و تا سال ۱۳۵۸ مدیریت آن را در اختیار داشت. بوتان از دیگر کارخانه هایی بود در سال 1332 با دریافت امتیاز توزیع و عرضه گاز مایع فعالیت خود را در زمینه گرمایشی آغاز کرد. شرکت بوتان درسال 1335 تولید اولین اجاق گاز خود را شروع کرد. این شرکت طی سال های متمادی به تولید لوازم خانگی مانند بخاری گازی، آبگرمکن، مینی فر و فر، شوفاژ دیواری، ماکروفر و … پرداخت. شرکت ناسیونال دیگر شرکت ایرانی تولید کننده لوازم خانگی در ایران است که کار خود را حدود پنجاه سال پیش با نام تجاری (ناسیونال) با دریافت نمایندگی از ناسیونال ژاپن آغاز نمود. از سال 1383 محصولات ناسیونال با عنوان پاناسونیک به بازار عرضه شد. شرکت پارس الکتریک به عنوان یک برند ایرانی  در سال 1341  به همت حاج محمدتقی برخوردار به عنوان نسل چهارم کارآفرینی صنعت لوازم خانگی تاسیس شد. پارس الکتریک در ابتدا به مونتاژ تلویزیون و رادیوهای گروندیگ می‌پرداخت.

پارس خزر دیگر تولید کننده لوازم خانگی در اسفند ماه ۱۳۴۷ با مشارکت و همکاری فنی توشیبا ژاپن، تحت عنوان شرکت پارس توشیبا فعالیت خود را در استان گیلان آغاز کرد. در آبان ماه سال ۱۳۶۱ نام شرکت پارس توشیبا به شرکت صنعتی پارس خزر تغییر یافت. پاکشوما  به عنوان برندی شناخته شده نیز در سال 1354 با هدف تولید لوازم‌خانگی بزرگ و کوچک به همت محمود ابراهیمی تاسیس شد که سبد محصولات آن شامل ماشین لباسشویی، فماشین ظرفشویی، یخچال ساید بای ساید و جاروبرقی می‌باشد. بعد از این دوران در سال 1361 شركت لوازم خانگی برفاب فعاليت خود را با توليد كولر آبی آغاز كرد. شرکت لورچ دیگر شرکت تولید کننده در سال 1356 تاسیس شد و درسال 1360 شاهد تاسیس شرکت امرسان توسط سلطان حسین فتاحی بوده ایم. انتخاب الکترونیک در دهه 70 تولید کننده‌ای قدرتمند در تولید محصولات به روز در حوزه لوازم خانگی به همت محمدرضا دیانی در تداوم فعالیت های خانوادگی و پدری خاندان دیانی به سپهر تولیدکنندگان لوازم خانگی پیوست. محمدرضا دیانی کارآفرین برجسته ایرانی در نسل پنجم کارآفرینان صنعت لوازم خانگی در ایران دانست که به همت تلاش، خلاقیت و مدیریت فعالیت جمعی و اصول سازماندهی علمی و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و جوانان با استعداد نقش ازرنده ای در سرافرازی و شکوفایی صنعت لوازم خانگی ایفا کرد.

آینده از آن شماست

دیانی پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های زیاد و کسب تجارب فراوان در تولید لوازم خانگی مقرون به صرفه، با کیفیت و نوآورانه بازارهای جهانی را هدف قرار داده است.جهانی شدن صنایع لوازم خانگی نیازمند رعایت پیش شرط‌ها و کاهش حداقل خطا در فرایند تولید و به حداکثر رساندن کیفیت محصولات تولیدی و ارائه خدمات پس از خرید در سطح عالی است. دسترسی به امکانات و وسایل زندگی با محوریت خانواده با هدف رفاه بهتر، زیست راحت تر و کیفیت زندگی بالاتر با محوریت تولید لوازم خانگی از جمله چشم اندازهای حال حاضر آقای محمدرضا دیانی است. پارادیم فکری دیانی در سطح کلان، قرار گرفتن اقتصاد و صنعت لوازم خانگی ایرانی در مدار تولید در جایگاه بالای جهانی و در سطح خرد نگاه او به انسان و خانواده و دستیابی به کمال و رفاه در زندگی است. ایجاد حس امید، همدلی و خودباوری برای جامعه در جهت ساختن آینده‌ای روشن برای ایران از جمله اهداف اقتصادی-اجتماعی دیانی است.

محور مرکزی منظومه فکری دیانی ارائه خدمت و گره گشایی از مشکلات انسان‌ها، بر اساس علم و تکنولوژی روز می‌باشد. در مدل عملی دیانی تفکر کردن امروز، آموختن درس و تجربه از گذشته، داشتن مسیر و برنامه برای فردا، گام برداشتن در مسیر علم و تکنولوژی، آینده را در دستان ما قرار می‌دهد.

به بالای صفحه بردن