خط سیر تحول معاونت تحقیق و توسعه

1. آینده را اینجا می‌سازیم…

 

2. جرقه‌ای برای روشن‌کردن چراغ آینده

سال 1387، همکاری مشترک بین گروه صنعتی انتخاب و دوو آغاز شد. هدف چه بود؟ انتقال فناوری به ایران و تولید لوازم خانگی با کیفیت، تحت لیسانس شرکت دوو و مهندسی معکوس و در نهایت بومی‌سازی فناوری. اما برای افزایش اثربخشی این همکاری راهبردی، جای خالی تیم تحقیق و توسعه احساس می‌شد. تیمی که بتواند چراغی برای آینده روشن کند. جرقه تشکیل این تیم در همان ماه‌های اولیه همکاری با دوو زده شد و در سال 1388، به یکی از معاونت‌های مهم گروه انتخاب تبدیل شد.

 

3. دورخیز برای آینده

بین سال‌های 1388 تا 1390، معاونت تحقیق و توسعه، صاحب سه آزمایشگاه اصلی شد. علاوه بر آن بیش از 20 ردیف استاندارد از ایزو دریافت و نخستین کتاب استاندارد در حوزه یخچال را تدوین کرد. بعدها به همت این معاونت برای محصولات شوینده و گازسوز نیز استانداردهایی استخراج شد. این فعالیت‌های زیرساختی، سال‌ها بعد اثرات مثبت خود را در جهش‌های شرکت به‌خوبی نشان داد.

4. مهاجران کره جنوبی دست پُر برگشتند

در سال 1393، تیمی از معاونت تحقیق و توسعه به همراه اعضای خانواده‌شان برای مدت 3 سال در کره جنوبی مستقر شدند. طراحی پلتفرم‌های یخچال سایدبای‌ساید و لباسشویی و تسهیل و تسریع انتقال فناوری به ایران، مهم‌ترین دستاوردهای اقامت این تیم در کره بود.

 

5. پشتیبانی از معاونت پشتیبانی

تیمی از معاونت تحقیق و توسعه با تحلیل داده‌های خدمات پس از فروش بین سال‌های 91 تا 94، موفق به نیازسنجی اصولی، انتخاب و استقرار نرم‌افزاری پیشرفته در معاونت پشتیبانی شد. بکارگیری این نرم‌افزار، نقش پررنگی در بهبود کیفیت خدمات پس از فروش شرکت و افزایش چند برابری میزان رضایت مشتریان داشت.

6. اول مطمئن می‌شویم؛ بعد می‌سازیم

اوایل دهه 1390، برنامه‌ای برای سنجش و افزایش ضریب اطمینان محصولات انتخاب آغاز شد. این برنامه در سال 1394 با شکل‌گیری شرکت معکب سبز به ثمر نشست و دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها و استانداردهایی در زمینه قابلیت اطمینان تدوین شد. این شرکت در سال بعد توانست نخستین آزمون‌های اطمینان را روی محصولاتی همچون یخچال اجرا کند و این روند در سال‌های آینده تداوم یافت. اجرای برنامه قابلیت اطمینان، توانست روی بهبود کیفیت محصولات تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.

 

 

7. فناوری کره‌ای؛ تولید ایرانی

سال 1395، یخچال فریزر سایدبای‌ساید، نخستین محصول مدرن گروه صنعتی انتخاب بود که تحت رویالتی شرکت دوو در ایران تولید شد. بعدها محصولات دیگری نیز اضافه شدند. حدود سه سال بعد با بومی‌سازی فناوری و طراحی پلتفرم‌های موردنیاز، دیگر به واردات کیت‌ محصولات از کره نیاز نبود و همه در ایران تولید می‌شدند. اما همچنان پرداخت رویالتی محصولات به دوو ادامه داشت.

8. از 30 به 100؛ این رشد فراموش‌شدنی نیست

در بین سال‌های 98 و 99 با اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شرکت‌های ال جی و سامسونگ از ایران خارج شدند. این اتفاق باعث شد ظرفیت عملیاتی خطوط تولید گروه صنعتی انتخاب از حدود 30 درصد به 100 درصد افزایش پیدا کند و برای ده­ها هزار نفر اشتغال‌زایی شود. خروجی این اتفاق باعث شد، گروه انتخاب رهبر بازار لوازم خانگی کشور شود.

 

9. شانس نیاوردیم؛ از قبل آماده بودیم

به‌نظر می‌رسید همزمانی شروع دوره جدید تحریم‌ها علیه ایران و همه‌گیری کرونا، گروه صنعتی انتخاب را نیز مانند بسیاری از شرکت‌ها به بحران و حتی ورشکستگی بکشاند. اما انجام فعالیت‌های کارشناسی و زیرساختی معاونت تحقیق و توسعه در سال‌های گذشته و نیز اجرای متعهدانه ماموریت‌ها از سوی سایر معاونت‌ها، تاثیر این بحران‌ها را بر گروه صنعتی انتخاب به حداقل رساند. از طرفی مجموعه با شناخت و استفاده از فرصت‌های جدید در دل این بحران‌ها، رشدی کم‌سابقه را تجربه کرد و موفق شد سهم قابل توجهی از بازار لوازم خانگی را به دست بیاورد.

10. انتخاب؛ در مسیر جهانی‌شدن

گروه صنعتی انتخاب در آینده‌ای نزدیک، مرزها را کنار زده تا جهانی‌شدن را تجربه کند. هم‌اکنون یکی از ماموریت‌های کلیدی معاونت تحقیق و توسعه، شناسایی فرصت‌های جدید در سطح بین‌المللی برای ورود انتخاب به بازار جهانی لوازم خانگی است. پشتوانه فعالیت در بازار جهانی هم ورود به فاز Mass production یا تولید انبوه است؛ که مقدمات این مهم فراهم شده و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

 

11. خرد را پشتوانه کردیم

گروه صنعتی انتخاب هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های تحقیق و توسعه را در بین شرکت‌های ایرانی در اختیار دارد. اعضای تیم معاونت تحقیق و توسعه تا پایان سال 1400 به بیش از 350 نفر رسید و این نشانه‌ای است از توجه ویژه تیم رهبری انتخاب به کارِ کارشناسی و رشد؛ حتی در شرایط تحریم و بحران اقتصادی.

fa_IRPersian
به بالای صفحه بردن