
خلاصه ای از تاریخچه شکل گیری گروه انتخاب
قبل از دهه 50 شمسی نسل اول خانواده دیانی ها با راه اندازی حجره ای در بازار اصفهان عاملیت فروش محصولات لوازم خانگی را عهده دار شده بودند، این فعالیت اقتصادی که نزدیک به دو دهه به همان شکل ادامه داشت، رفته رفته با روی کارآمدن نسل بعدی جهتگیری خود را به سمت تولید محصولاتی همچون، سشوار، ساعت دیواری و پنکه تغییر جهت دادند.
فعالیت تولیدی این مجموعه با راه اندازی کارخانه سپیدگاز در سال 67 کم کم به سمت تولید اجاق گازهای سه پایه و اجاق گازهای طرح فر رسید.
در ابتدای دهه 70، با حضور نسل سوم فعالیت های تولیدی این مجموعه از حالت سنتی خارج شد و عملا با تبیین استراتژی های بلندمدت، این شرکت در ابتدای مسیر رشد خود قرار گرفت.
مهمترین استراتژی های سازمان در ابتدای دهه 70، لزوم تولید سبد کامل محصولات لوازم خانگی و تکمیل سبد برندهای محصولی بود. اولین محصولات تولیدی که بر مبنای نیازسنجی از بازار تولید و روانه بازار شده بود، ماشین لباسشویی دوقلو با نام تجاری حایر بود که در کنار محصولات قبلی همچون اجاق گاز به فروش می رسید.
استراتژی مهم دیگر سازمان، بکارگیری دانش فنی روز دنیا در قالب طرح های همکاری با برندهای شناخته شده آن زمان بود. به این منظور قراردادهای همکاری با برنده های معتبری چون حایر و دوو منعقد گردید که سرریزهای مثبت زیادی را عاید صنعت لوازم خانگی کشور نمود.

در سال1381 شالوده فکری شکل گیری گروه صنعتی انتخاب الکترونیک شکل گرفت و در سال 83 با راه اندازی شرکت حایرآسا فعالیت های تولیدی این مجموعه در قالب نام گروه صنعتی انتخاب، ادامه پیدا کرد. این مجموعه اقتصادی بعد از تولید اجاق گاز و ماشین لباسشویی، وارد تولید محصولات برودتی یخچال فریزر، ماشین های لباسشویی و محصولات صوتی تصویری شد.
رفته رفته با تکمیل سبد محصولی، موضوع لزوم افزایش عمق زنجیره ارزش در داخل کشور و کمتر شدن نیاز به واردات قطعات و مواد اولیه، به عنوان یک نیاز از طرف بنیانگذار این مجموعه مطرح گردید که این مهم منجر به راه اندازی خطوط تولید قطعات مختلف مورد نیاز این سازمان گردید. به این منظور کارخانه حایر پلاست به منظور تهیه قطعات پلاستیکی و کارخانه حایر تهران و همچنین کارخانه مهیامان به منظور تولید قطعات فلزی مورد نیاز صنعت لوازم خانگی احداث گردید.
همچنین به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات پلاستیکی، این گروه اقدام به حضور در صنایع پتروشیمی نمود که امروزه نه تنها نیاز کل صنعت را پوشش داده است، بلکه توانسته بخش مازاد آن را صادر نماید که ارز آوری بالایی برای کشور در پی داشته است.
این گروه رفته رفته با تکمیل روز افزون زنجیره ارزش خود، که لازمه آن حضور در صنایع و بخش های خدماتی دیگر بوده است، امروزه تبدیل به یک هایپر هلدینگ بین المللی شده است.
نکته جالب در این گروه عدم تقسم سود از ابتدای شکل گیری است، بطوری که تمام سود ایجاد شده در آن مجدد در طرح های توسعه ای سازمان سرمایه گذاری می شود، که امکان رشد سریع را برای آن مهیا ساخته است.

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک برای پایدار سازی مسیر رشد خود در بلندمدت، استراتژی که امروز پیش رو دارد موضوع جهانی سازی است. در این راستا گام نخست کسب جایگاه رهبری بازار داخل بوده است که این گام موفق و استوار برداشته شده است. این گروه تاکنون سرمایه گذاری های سنگینی برای موضوع تحقیق و توسعه خود انجام داده است که منجر به شکل گیری پیشرفته ترین آزمایشگاه های صنعت لوازم خانگی در آن شده است.
در واقع در این سال ها تلاش های صورت گرفته و استراتژی های اتخاذ شده در گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در راستای ایجاد رفاه و آسایش برای مردم ایران و استقلال کشور در تولید لوازم خانگی با کیفیت در سطح جهانی بوده است که این همراهی همدلانه با مردم عزیز ایران موجب تبدیل حجره ی کوچک به یک شهر بزرگ لوازم خانگی در حال حاضر شده است. این شهر بزرگ تولید لوازم خانگی امروزه در بیش از ده ها کشور جهان دفاتر تحقیقاتی داشته و بیش از 16 هزار اشتغالزایی مستقیم داشته است و صادرات محصولات تولیدی آن به چندین کشور دنیا در حال انجام است.