معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: بزرگترین مزیت کشور ما این است که در یک شاهراه ارتباطی قرار گرفتهایم اما متأسفانه به دلیل نداشتن زیرساختهای لجستیکی مناسب، آن چنان که باید از این مزیت راهبردی استفاده نکردهایم.
به گزارش روابط عمومی هلدینگ دکا، مهدی ضیغمی در حاشیه بازدید از زنجیره ارزش هلدینگ دکا گفت: بزرگترین چالش ما این است که اگرچه در یک شاهراه قرار گرفتهایم اما بهدلیل فراهم نبودن زیرساختهای لجستیکی، کریدورهای حمل و نقلی و ارتباطی ما شکل نگرفته است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت لجستیک از جمله بحث قوانین و مقررات، ثابت نبودن هزینهها و … اظهار داشت: کشور در موضوع تولید باکیفیت و صادرات تلاش میکند اما نبود یک زنجیره پیوسته و هماهنگ در موضوع حمل و نقل، مشکلات را به صورت سلسلهوار به حوزه تولید و صادرات باز میگرداند.
* توسعه اقتصاد بدون لجستیک محقق نمیشود
وی با اشاره به نقش صنعت لجستیک در توسعه تجارت تأکید کرد: اگر کل یک زنجیره، خوب کار کند اما زنجیره لجستیک نقش خود را به خوبی ایفا نکند، توسعه اقتصاد و تجارت محقق نمیشود.
معاون وزیر صمت با اشاره به زنجیره ارزش لجستیک ایجاد شده در هلدینگ دکا اظهار داشت: شرکتهای زیادی بر حوزه لجستیک، تمرکز دارند اما هلدینگ دکا از مجموعههای بسیار خوبی است که در این زمینه ممتاز به حساب میآید. در موضوع انتقال بار، پایش، ارسال و حمل و نقل کالا و محصول، ایجاد ناوگان ملکی و جذب رانندگان، بهخوبی فعالیت دارد و در این زمینه نظارت خوبی نیز بر کیفیت تحویل کالا به مشتریان دارد.
ضیغمی، فعالیت هلدینگ دکا در زمینه لجستیک را متفاوت و متمایز توصیف کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت، در حوزه لجستیک نقش پیگیری، مطالبهگری و حمایتگری دارد و به ویژه از فعالیتهای لجستیکی که به رفع چالشهای صادراتی، منجر شده و توسعه صادرات را در پی دارد، حمایت میکند. در این زمینه ایجاد زیرساختها و زنجیرههای لجستیکی در مجموعهها اهمیت زیادی برای ما دارد.
رییس سازمان توسعه تجارت، تمرکز بر فعالیتهای لجستیکی در پایانههای صادراتی و استفاده از ظرفیتهای کارگروههای وزارت راه به عنوان نهاد متولی این حوزه را از دیگر سیاستهای سازمان توسعه تجارت در حوزه لجستیک خواند و گفت: کمک به خرید کشتیها، تسهیل در فرآیند اعطای مشوقهای صادراتی برای مجموعههایی که به حمل و نقل دریایی، هوایی و کارگو کمک میکنند و نیز حمایت ویژه از شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای مدیریت صادرات(EMC)، از دیگر اقدامات سازمان توسعه تجارت برای حمایت از حوزه لجستیک است.
وی ادامه داد: اعطای مشوق های صادراتی در جهت شکلگیری، توسعه و حمایت شرکتها به ویژه شرکتهایی که در مسیرهای کریدوری در جهت صادرات یا ترانزیت بار فعالیت میکنند و نیز تسهیل فرآیندهای ریلی، دریایی و هوایی و … با رویکرد توسعه و تقویت صادرات از خدمات تسهیلگری سازمان توسعه تجارت در حوزه لجستیک به شمار میآید.