چرا نماد معاملاتی “انتخاب” برای سرمایه گذاران حرفه ای بورس جذاب است؟

اشتراک گذاری:

اشتراک گذاری:   

چرا نماد معاملاتی “انتخاب” برای سرمایه گذاران حرفه ای بورس جذاب است؟

یک خرید دو سر بُرد در بازار سرمایه

سابقه فعالیت شرکت، میزان سودآوری، سهم شرکت در بازار و ده ها شاخص دیگر مواردی است تا سهم یک شرکت در سبد سهام سرمایه گذار حرفه ای بنشیند، با بررسی وضعیتی که گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در این شاخص ها دارد، می توان به سرمایه گذاری، حرفه ای های بازار سرمایه در نخستین عرضه سهام این شرکت در بورس امیدوار بود.

54 سال پیش بود که برای نخستین بار یکی از ساختارهای مدرن نظام مالی و سرمایه گذاری یعنی بورس در ایران شکل گرفت تا چرخش و توزیع منابع مالی از سوی گروه های مختلف در یک ساز و کار قانونی و شفاف انجام شود و از سوی دیگر، شرکت هایی که برای تامین مالی خود به روش های سنتی با چالش روبرو هستند، با عرضه سهام خود در بورس به شراکت با سهامداران حقیقی و حقوقی امیدوار باشند و از این رهگذر بخشی از نقدینگی بنگاه خود را تامین کنند.

این روند تا دهه 80 آینده چندان روشنی را برای شرکت ها و سهامداران نشان نمی داد اما با تغییر شرایط کشور و جدی تر شدن موضوع سرمایه گذاری از سوی حاکمیت، سرعت عرضه سهام از سوی شرکت ها و خرید از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی هم شتاب گرفت تا هر دو سوی این جریان از عوارض نوسان قیمت ها در امان بمانند.

رشد فزاینده حضور در بازار سهام هم از سوی عرضه کننده و نیز خریدار در این سال ها به اوج خود رسیده است به طوریکه علاوه بر حضور شرکت های دولتی که عموما از حوزه های نفت، فولاد، پتروشیمی، مس و آلومینیوم تمایل به عرضه سهام خود در بورس داشتند اکنون وسعت این دامنه به اندازه ای است که شرکت های خصوصی و عموما پرسود هم به میدان بازار سرمایه وارد شده اند. در سال جاری حضور شرکت های حوزه فناوری و در روزهای اخیر آمادگی یکی از مجموعه های مهم و بزرگ صنعت لوازم خانگی برای عرضه سهام در بورس، نشان از فصل جدید سرمایه گذاری در این بازار می دهد.

این برهه زمانی به لحاظ جهش می تواند با روزهای بورسی در دهه 80 برابری کند هرچند مختصات کنونی اقتصاد ایران، بر لزوم سرمایه گذاری در محیطی پرسود تاکید دارد اما سرمایه گذاران حرفه ای با پذیرش ریسک در سرمایه گذاری که جزو جدانشدنی از این موضوع است، به عرصه سهام داری کلان وارد می شوند؛ عرضه اولیه سهام گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان در بورس که در روزهای آتی عملیاتی خواهد شد، برای سرمایه گذاران حرفه ای و خریداران کلان سهام یک فرصت مهم برای سرمایه گذاری در صنعتی به شمار می رود که عنوان بزرگترین مجتمع تولیدکننده لوازم خانگی ایران را به دوش می کشد.

سرمایه گذاران حرفه ای بر این نکته اشراف دارند که هرچه اندازه یک صنعت برای تولید بیشتر باشد، ضریب سود هم روندی تصاعدی به خود می گیرد چراکه چنین شرکتی می تواند در منطق بازار که همان عرضه و تقاضا است، نقش موثرتری داشته باشد و سهم خود از نقدینگی بازار را افزایش دهد.

در شرایط کنونی، گروه انتخاب الکترونیک دارای سبد کاملی از محصولات برای سطوح مختلف درآمدی با تنوع برند و پوشش سلایق مختلف است که همین موضوع به تاب آوری و پایداری این صنعت در بازار شدت بخشیده است و می توان به عنوان یک سرمایه گذاری پایدار با ریسک منطقی که هر صنعتی با خود به همراه دارد، روی آن حساب کرد.

طرح های مهم توسعه‌ای در امیدنامه گروه انتخاب برای افزایش ظرفیت در حوزه محصولات برودتی و نیز افزایش تولید قطعات پلاستیکی طی چند ماه اخیر نشان می دهد، وضعیت این گروه صنعتی در گذر زمان ایستایی نیست و این صنعت همواره خود را ملزم به پویایی در توسعه سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت تولید و در نهایت سودآوری بیشتر می داند؛ این مسئله برای سرمایه گذاران کلان در بازارهای مالی از اهمیت فراوانی برخوردار است و طرح های توسعه ای شرکت ها را معمولا در چک لیست خود برای انتخاب محل سرمایه گذاری در نظر می گیرند.

به گفته مدیران این شرکت، مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت ۲۹ هزار میلیارد تومان است که برآورد می‌شود این مبلغ در سال آینده به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد، این افزایش چشم گیر می تواند شاخص معناداری برای تصمیم نهایی سرمایه گذاران بزرگ به منظور تخصیص منابع مالی خود به خرید سهام این شرکت باشد.

پیش‌بینی سود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی گروه انتخاب در سال مالی جدید، اختصاص حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد حجم درآمدهای صنعت لوازم خانگی کشور در بازار سرمایه به انتخاب الکترونیک، فاصله زیاد این شرکت با رقبای داخلی و همترازی با برخی رقیبان خارجی، ایجاد زنجیره ارزش ملی، صاحب بزرگترین و مجهزترین و به روزترین کارخانه های تولید قطعه و محصول نهایی، پوشش کامل برندی برای پاسخگویی به نیازها و سلایق و سطوح درآمدی مصرف کنندگان، سبد کامل محصول، اعتماد به برند و اطمینان به محصول، وسیع ترین شبکه فروش سراسری، شبکه سراسری لجستیک و حمل و نقل محصولات و خدمات پس از فروش اثرگذار بر تصمیم خرید مصرف کننده بخشی از کارنامه مالی و عملکردی انتخاب به شمار می رود که می تواند برای تصمیم سرمایه گذاران، تعیین کننده باشد.

.

به بالای صفحه بردن